GMTH Proceedings 2008
Musiktheorie als interdisziplinäres Fach
herausgegeben von Christian Utz
https://doi.org/10.31751/p.v.3
CHRISTIAN UTZ
CHRISTIAN UTZ
CLEMENS KÜHN
I. GRENZEN UND POTENTIALE DER REZEPTION HISTORISCHER MUSIKTHEORIE / LIMITS AND POTENTIALS IN THE RECEPTION OF HISTORICAL MUSIC THEORY
JOHANNES MENKE
ANGELIKA MOTHS
LUDWIG HOLTMEIER
FLORIAN EDLER
DIETER KLEINRATH
J. DANIEL JENKINS
CHRISTIAN RAFF
Schönberg »beim Wort genommen«
Dimensionen seines Motiv-Begriffs und das Klavierstück op. 11,3
LUKAS HASELBÖCK
II. MUSIKTHEORIE UND MUSIKÄSTHETIK – ZUR DISZIPLINÄREN ORGANISATION DES WISSENS / MUSIC THEORY AND MUSIC AESTHETICS – ON THE DISCIPLINARY ORGANISATION OF KNOWLEDGE
BERTHOLD HÖCKNER
BELLA BROVER-LUBOVSKY
Venetian Clouds and Newtonian Optics
Modal Polarity in Early Eighteenth-Century Music
FEDERICO CELESTINI
RENATE BOZIC, HARALD HASLMAYR
ARIANE JEßULAT
DENIZ PETERS
RAPHAEL D. THÖNE
No Adornian Godfather?
A Search for a Comparable British Figure in Music Aesthetics
III. KOMPOSITION – ANALYSE – INTERPRETATION: MUSIKTHEORIE UND MUSIKALISCHE PRAXIS / COMPOSITION – ANALYSIS – PERFORMANCE: MUSIC THEORY AND MUSICAL PRACTICE
GEORGE PAPAGEORGIOU
BRUNO GINGRAS, STEPHEN MCADAMS, PETER SCHUBERT
The Performer as Analyst
A Case Study of J. S. Bach’s “Dorian” Fugue BWV 538
AMANDA BAYLEY, MICHAEL CLARKE
Analyzing Michael Finnissy’s Second String Quartet
A Multimedia Interactive Approach
ALEKSANDRA VOJČIĆ
Approximate and Convenient Time Signatures
Rubato Notation in Alexander Scriabin’s Early Preludes
STEFAN ENGELS
IV. ZUM VERHÄLTNIS VON KONZEPTION UND AUSFÜHRUNG IM KOMPOSITIONSPROZESS / ON THE RELATIONSHIP BETWEEN CONCEPTION AND REALISATION IN THE COMPOSITIONAL PROCESS
JÖRG-PETER MITTMANN
HANS-ULRICH FUß
Formale Kohärenz und Sprengung des Gefüges
Zum »Sonatensatz« der Schmuckszene in Alban Bergs Wozzeck
BENJAMIN R. LEVY
States of Balance and Turbulence
Ligeti’s Pièce électronique nr. 3 in Concept and Realization
HANS PETER REUTTER
Monument und Monopoly
György Ligetis erstes Stück für zwei Klaviere und Spieltheorie
EWA SCHREIBER
ANDREAS DORSCHEL, CLEMENS GADENSTÄTTER, DIETER MACK, MARKUS NEUWIRTH
V. MUSIK ALS »SYSTEM« VS. MUSIK ALS »KULTUR« – MUSIKTHEORIE UND ETHNOMUSIKOLOGIE / MUSIC AS “SYSTEM” VS. MUSIC AS “CULTURE” – MUSIC THEORY AND ETHNOMUSICOLOGY
MICHAEL TENZER
GERD GRUPE
Musik als Kultur?
Über musikalische Analyse, indigene Musikkonzepte und die Rolle virtueller Musiker
VI. MUSIKTHEORIE UND SYSTEMATISCHE MUSIKWISSENSCHAFT: KONVERGENZEN / DIVERGENZEN / MUSIC THEORY AND SYSTEMATIC MUSICOLOGY: CONVERGENCE / DIVERGENCE
HELGA DE LA MOTTE-HABER
YOUN KIM
Interdisciplinarity and Metaphors
Historical Reflections on Music Theory and the Psychology of Music
VERENA WEIDNER
Eine »Musiktheorie der Gesellschaft«
Hat die Systemtheorie der Musiktheorie etwas zu sagen?
VANESSA HAWES
DANIEL SHANAHAN
ROBERT D. SCHULTZ
All in the Family
A Transformational-Genealogical Theory of Musical Contour Relations
ANDREAS MORAITIS