GMTH Proceedings 2008

Musiktheorie als interdisziplinäres Fach

herausgegeben von Christian Utz

https://doi.org/10.31751/p.v.3

CHRISTIAN UTZ

Editor’s Preface

I. GRENZEN UND POTENTIALE DER REZEPTION HISTORISCHER MUSIKTHEORIE / LIMITS AND POTENTIALS IN THE RECEPTION OF HISTORICAL MUSIC THEORY

JOHANNES MENKE

Implizite Theorie

II. MUSIKTHEORIE UND MUSIKÄSTHETIK – ZUR DISZIPLINÄREN ORGANISATION DES WISSENS / MUSIC THEORY AND MUSIC AESTHETICS – ON THE DISCIPLINARY ORGANISATION OF KNOWLEDGE

III. KOMPOSITION – ANALYSE – INTERPRETATION: MUSIKTHEORIE UND MUSIKALISCHE PRAXIS / COMPOSITION – ANALYSIS – PERFORMANCE: MUSIC THEORY AND MUSICAL PRACTICE

IV. ZUM VERHÄLTNIS VON KONZEPTION UND AUSFÜHRUNG IM KOMPOSITIONSPROZESS / ON THE RELATIONSHIP BETWEEN CONCEPTION AND REALISATION IN THE COMPOSITIONAL PROCESS

V. MUSIK ALS »SYSTEM« VS. MUSIK ALS »KULTUR« – MUSIKTHEORIE UND ETHNOMUSIKOLOGIE / MUSIC AS “SYSTEM” VS. MUSIC AS “CULTURE” – MUSIC THEORY AND ETHNOMUSICOLOGY

VI. MUSIKTHEORIE UND SYSTEMATISCHE MUSIKWISSENSCHAFT: KONVERGENZEN / DIVERGENZEN / MUSIC THEORY AND SYSTEMATIC MUSICOLOGY: CONVERGENCE / DIVERGENCE